Don Khong en Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van dokel - WaarBenJij.nu Don Khong en Don Det - Reisverslag uit Vientiane, Laos van dokel - WaarBenJij.nu

Don Khong en Don Det

Door: dokel

Blijf op de hoogte en volg dokel

22 Februari 2011 | Laos, Vientiane

Hallo!

Leuk te horen dat jullie ons missen! wij jullie ook hoor! Kelly haar teen is ondertussen alweer volledig genezen, gelukkig. Maar er komen elke dag wel nieuwe wondjes bij hoor. Alles ontsteekt hier supersnel, echt niet normaal.
Gisterenochtend hebben we vanuit Pakse de bus genomen naar Si Phan Don, of letterlijk vertaald: de 4000 eilanden. Nu het droogseizoen is, staat de Mekong erg laag waardoor er echt ontelbaar veel eilandjes in liggen. Gisterenochtend zijn we aangekomen op Don Khong, het grootste eiland. Daar hebben we een fiets gehuurd om het eiland te verkennen. We dachten: "18 km lang en op het breedste punt 8 km, dat moet goed te doen zijn". Jawadde...
Op zich is dat natuurlijk niet zo ver, maar je moet er rekening mee houden dat er over het hele eiland maar 1 weg loopt en dat er nergens maar dan ook nergens schaduw te bespeuren is. Dus wij op onze fiets, dat had je moeten zien, Domi zat met zijn knieen bijna tegen het stuur want die fietskes zijn natuurlijk allemaal op maat van de Laotianen. En dan bij 37 graden, we begonnen al bijna fata morgana's te zien. Weer van alles tegengekomen natuurlijk. Waterbuffels met nog net hun neusgaten boven water langs de kant van de weg, echt schattig. Onderweg bij mensen thuis moeten stoppen voor drinken, kregen we een flesje Pepsi met een kroonkurk van Seven Up. Leg ons dat eens uit...
Verder allebei redelijk verbrand door de zon tijdens ons fietstochtje.
s avonds nog iets gegeten langs de Mekong. Op een gegeven moment kwamen er hele zwermen van die kleine vliegjes bij de terrassen rondhangen. Blijkbaar was dat op een vast tijdstip, 18.30 u. Dan doven ze de lichten en steken ze kaarsen aan. Wel te laat, want ons drinken en onze borden lagen vol met dode vliegen. Maar echt vol gewoon he. Kel heeft nog wat vliegen van de frietjes (die we bij wijze van uitzondering besteld hadden) afgetrokken en toch nog maar opgegeten, maar al de rest was om weg te gooien. Swoit. Het zij zo, er zijn heel wat ergere dingen dan dat, dat hebben we inmiddels hier wel al kunnen ervaren hoor.
Maar goed, omdat er voor de rest eigenlijk niks meer te zien was op Don Khong hebben we deze morgen van daaruit de boot genomen naar Don Det, samen met een Iers koppel dat ook al eerder tegelijk met ons op de bus zat richting Pakse. Wel een tof stel. Eerst nog even samen een ice coffee gaan drinken maar toen we zagen dat er hordes backpackers werden afgezet zijn we toch maar heel vlug gaan lopen om nog een leuke guesthouse te vinden aan de kant van het eiland met zonsondergang. Je hebt sunsetstrip en sunrisestrip, vandaar. We hebben nu een alleenstaande rieten bungalow vlak aan de Mekong, stelt echt niks voor qua accommodatie maar het uitzicht en de twee hangmatten op de veranda maken dat helemaal goed! Kel gaat vannacht in haar hangmat slapen aangezien heel het bed onder de mieren zit.
Don Det is echt wel weer de max. Heel relaxed sfeertje, hier gaan we wel een paar dagen blijven hangen denken we. Vandaag hebben we een tube gehuurd bij onze guesthouse en zijn we de mekong op gegaan, lekker drijven. Tussendoor wat sweet Lao Lao gaan drinken, lekker spul. Morgen huren we een fiets en gaan we van Don Det naar Don Khone, weer een ander eiland.
Zo, nu gaan we jullie weer laten, dadelijk is hier nog een kampvuur op het strand waar we nog even naar toe gaan en dan kruipen we in onze hangmat. Eerst zien dat we die nog vinden want blijkbaar valt hier de stroom uit om 23.00 u. Daarom hebben we voor de zekerheid toch maar onze zaklamp meegenomen ... :-)
Tot gauw!

• 22 Februari 2011 - 20:28

Mama:

Wat een spannende avonturen maken jullie mee. Had Domi wel eens opdie fiets willen zien. Al die insekten das minder leuk denk ik. Maar jullie zijn ondertussen wel wat gewoon.

• 23 Februari 2011 - 19:16

Lea En Eddy:

Hoy daar, jullie beleven werkelijk een avontuur hé !!
    Alleszins de moeite waard, daartegenover staat dan wel het gemis van de luxe die we thuis kennen. We hebben net friet met mosselen (plus heerlijk wijntje) achter de kiezen. Nu nog een uurtje relaxen in de ..........
    Geniet nog van jullie zonnige avonturen, bij ons zijn er weer koude, natte en grijze dagen op komst.