Encore Angkor... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van dokel - WaarBenJij.nu Encore Angkor... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van dokel - WaarBenJij.nu

Encore Angkor...

Door: dokel

Blijf op de hoogte en volg dokel

13 Maart 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal!

Vrijdagochtend hebben we vanuit Battambang de bus genomen naar Siem Reap. En tijdens de reis waren we bijna Domi kwijt gespeeld. Op ongeveer de helft van de trip maakte de bus een stop op een groot plein waar nog allemaal andere bussen en kraampjes stonden. Omdat er een aantal andere toeristen waren die daar moesten overstappen richting Bangkok, stapte Domi ook heel even uit om te checken of onze bagage niet per ongeluk uitgeladen werd. Dus hij de bus uit, samen met een heel aantal locals. Gaan opeens de deuren toe en begint die bus gewoon verder te rijden! Ok, dacht Kel (die wel nog op de bus zat), die gaat zich gewoon draaien want de bus was op vier mensen na op dat moment leeg. Maar nee hoor, die begint gewoon verder te rijden! De paniek moet toen toch wel een beetje op haar gezicht te lezen zijn geweest want tussen die vier locals was er eentje die Engels kon en die tegen haar begon te praten. gelukkig! Hij legde uit dat de bus eerst naar hun hoofdkantoor ging en dan zou terugkomen. Ok, dacht ze, dat zal dan wel vlakbij zijn. Niet dus, dat was zo een tien minuten verder. Het probleem was dat Kel dus wel wist dat die bus terug zou gaan om haar passagiers weer op te pikken, maar zij wist niet of Domi dat ook wist en of er iemand daar dat hem kon vertellen! Voor hetzelfde geld was hij ook gewoon beginnen lopen om een andere bus te zoeken en ja, dan was het natuurlijk helemaal om zeep. Bijkomend probleem was dat Kel met alle bagage op de bus zat, behalve het geld want dat had Domi allemaal. Dus zij dat uitgelegd aan die man en gelukkig was die zo vriendelijk om met zijn mobieltje naar het busstation te bellen om te vragen of er iemand tegen Domi kon zeggen dat hij moest wachten en vooral niet moest beginnen rondlopen daar. Na twintig minuten was de bus eindelijk terug en gelukkig stond Domi nog altijd braaf te wachten, ze hadden het hem dan toch uitgelegd.
Enfin, uiteindelijk zijn we dan toch in Siem Reap geraakt.
En wat een verschil met de rest van Cambodja! Het is hier echt supertoeristisch met mega-resorts en superveel super-de-luxe hotels!
Er is het ene winkeltje tegen het andere en het ene restaurantje of bar naast het andere.
Gezellig dat wel, maar de authenticiteit is wel weg. Ze mikken hier echt wel meer en meer op de groepsreizigers en rijken die naar Angkor Wat gaan en dan maar meteen twee weken in Siem Reap blijven. Zo zijn er bijvoorbeeld ook heel veel luxe spa's.
We hadden van tevoren via internet een guesthouse geregeld en die chauffeur is ons dan bij het busstation komen afhalen. Guesthouse hier is meer dan ok, het is zelfs de eerste keer dat onze kamer gepoetst wordt en dat we andere handdoeken krijgen. Wat een luxe! Gisteren, zaterdag, zijn we om zeven uur s morgens met de tuktuk vertrokken naar Angkor. We hebben een driedagenpas gekocht voor 40 dollar de man, wat op zich helemaal niet goedkoop is.
Angkor is niet alleen Angkor Wat. Het is eigenlijk moeilijk uit te leggen. De tempels beslaan een gebied dat misschien 35 vierkante km groot is, als het niet meer is. Tussendoor wonen ook gewoon nog mensen en zijn er dorpjes enzo. Gisteren hebben we dus eerst de verder weggelegen tempels gedaan. Prachtig maar enorm vermoeiend, zelfs per tuktuk. Je legt toch heel wat afstanden te voet af bij de tempels zelf en het is hier op dit moment echt verschrikkelijk heet.
De tempels zelf zijn indrukwekkend, echt, ook al waren het dan nog maar de 'kleintjes'. Omdat het zo vermoeiend was, hebben we besloten om vandaag, zondag, een rustdag in te lassen en morgen de rest van de tempels te doen, de meest bekende, Angkor Wat, Angkor Thom en Ta Prohm (die jullie misschien wel kennen uit de film Tomb Raider).
We zijn erg benieuwd, we zijn gisteren al even gepasseerd langs Angkor Wat, en hoe toeristisch het ook is, alleen al bij het langsrijden en het zien van de vijf torens vanuit de verte, krijg je kippenvel...

Tot gauw!

• 13 Maart 2011 - 08:35

Mama:

Was Domi op zoek naar een Combodjaanse? Een geluk dat de bus terug reed. Wat een miserie had dat kunnen zijn. Geniet er nog van.
    lieve groetjes

• 13 Maart 2011 - 10:08

Koen Berghmans:

Zie maar dat jullie nog veel kippenvel (op een positieve manier) krijgen van alles wat er te zien en te beleven valt!
    Bij het zien van Angkor Wat zal dat geen enkel probleem zijn.
    Groeten

• 13 Maart 2011 - 13:14

Miet:

ben juist terug van wintersport heel wat anders dan wat julie meemaken.heb weer genoten van juliie verslagen van heel de voorbije week daar kunnen mijn verhalen niet tegen op.geniet nog van de laatste dagen daar, (want hier zijn er die al een tijdjes aan het aftellen zijn).
    groetjes

• 14 Maart 2011 - 19:17

Papa:

allez jullie hebben nu wel genoeg stof om een boek te schrijven denk ik, geniet nog van de laatste dagen daar en als jullie geluk hebben is de lente hier in het land vrijdag. groetjes

• 14 Maart 2011 - 21:00

Lea En Eddy:

Het grote avontuur zit er bijna op !
    Profiteer er nog enkele dagen van en bereid jullie maar voor de switch die jullie te wachten staat.
    Groetjes

• 16 Maart 2011 - 18:11

Prov. Raad SP.a:

Wij zitten hier gezellig in de raad en Veerle vindt het hier zeker even spannend-):
    Wij verwachten wel een uitgebreid verslag met drank en hapjes, alé ge weet alles er op en eraan.
    Dikke zoenen van ons !!!
    Erwin & Veerle + de rest

• 16 Maart 2011 - 18:42

Roger Crooymans:

Jaja Domi ,ik zag je denken.....en zweten
    BUSJE KOMT ZO ....
    heb eindelijk effe tijd om hallo te zeggen//groetjes van het ADELAARS TEAM