Kuang Si en Pak Ou - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van dokel - WaarBenJij.nu Kuang Si en Pak Ou - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van dokel - WaarBenJij.nu

Kuang Si en Pak Ou

Door: dokel

Blijf op de hoogte en volg dokel

09 Februari 2011 | Laos, Luang Prabang

Hallo!

Hier zijn we weer.
Deze morgen zijn we speciaal om vijf uur opgestaan om het reras bij te wonen. Dat is het ochtendritueel bij zonsopgang waarbij alle monniken tijdens een soort rondgang door de stad hun eten voor die dag gaan verzamelen. De lokale bevolking zit dan op matjes langs de weg met mandjes rijst, fruit, koekjes etc. en doen dit in de lege kommen van de passerende monniken. Spijtig genoeg is dit ritueel inmiddels helemaal verknoeid door de toeristen die hier en masse aan meedoen, wat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is. Falang (buitenlanders) mogen het gebeuren wel op een respectvolle manier fotograferen, maar de monniken hebben liever niet dat zij ook eten aanbieden omdat dit eigenlijk tegen de geest van het geheel indruist. Wat gebeurt er nu? Wel, zodra het een uur of half zes is, worden er hele bussen Japanners gedropt die allemaal eten kopen bij vrouwtjes die hier speciaal op azen. Dus zitten er allemaal Japannertjes naast mekaar op de weg en zodra de optocht van monniken in zicht is, springen die recht en is het een heen-en-weer geloop en gefotografeer in het gezicht van die mensen. Het leken ocharme wel aapjes in een dierentuin. Je kon gewoon aan hen zien dat ze zich enorm ongemakkelijk voelden. Toen we dit allemaal zagen, hebben we besloten om onze camera weg te steken en helemaal geen foto's te maken. Dus eigenlijk voor niks zo vroeg opgestaan :-(
Maar niet getreurd, tegen half tien hebben we dan maar een scooter gehuurd en zijn we naar de Kuang Si watervallen gereden zo'n 30 km verderop. Echt prachtig! Je moet je het een beetje voorstellen als the Blue Lagoon. Het is een grote waterval die zich dan verder uitsplitst in verschillende kleinere lagen en natuurlijke zwembaden. Je kan dus eigenlijk gewoon van de ene naar de andere waterval klimmen/zwemmen. Echt chic. Na hier een uurtje of twee te hebben rondgehangen zijn we naar de Pak Ou grotten gereden 40 km verderop. Deze staan helemaal vol met buddhabeelden in alle soorten en formaten. Je kan er enkel geraken per boot, dus na onze tocht met de moto (11 km over onverharde weg in ware Dakarstijl) moesten we ons laten overzetten over de Nam Ou. Het was dus weer een rijkgevulde dag vandaag.
Door de vele indrukken en ervaringen en ook wel een beetje de vermoeidheid die begint op te spelen, beginnen we het thuisfront wel een beetje te missen. We zitten er allebei een beetje door op dit moment. Daarom hebben we besloten om morgen onze laatste dag in Luang Prabang door te brengen met luieren, drinken, lezen en een bus zoeken die ons naar de volgende halte Vang Vieng brengt, een dikke 8 uur rijden van hier.
Zo lieve groeten van ons en op dit moment zijn jullie reacties meer dan welkom...
Sabaidee! x x x

• 09 Februari 2011 - 18:18

Mama:

hoi luitjes

Fijn dat jullie al zoveel hebben kunnen bewonderen. Een rustdag inlassen kan ook goed doen. Geniet er maar lekker van.
    dikke kus

• 09 Februari 2011 - 18:39

Anja, Johny & Kids. :

Hoi hoi,
    Hier op't thuisfront is het nog alle dagen hetzelfde, dus ik zou het precies nog niet echt beginnen te missen. Vannacht weer ferm gevroren (-3°) , maar ook goed nieuws de zon heeft ook nog eens geschenen vandaag, een echte verademing. 't Was van de middag al 10 ° (de moeite hé). Geniet er daar ma goed van en moest het zijn da ge die warme temperaturen moe zijt, moogt ge steeds wa naar hier sturen. Allé de groeten en tot binnenkort.

• 09 Februari 2011 - 19:39

Koen Berghmans:

Hoi Kelly,

Sjiek om te lezen hoe jullie reis verloopt! En heb je al van die lekkere broodjes gegeten in Luang Prabang met kip en La vache qui rit?
    Als ik jullie verhalen lees, krijg ik echt wel het gevoel dat ik terug daar ben, super.
    Geniet er met volle teugen van en mocht je Coco Sin (nen hele gevaarlijke monnik op ne brommer) tegenkomen, doe hem de groeten van zijne maat uit België.
    Groeten

• 10 Februari 2011 - 09:21

Mia:

Ja ja, hier ook druk, druk, druk. Ben aan mijn laatste werkdag toe en zoals gewoonlijk komt mijne baas dan nog met vanalles en nog wat er moet gebeuren.
    Maar niet getreurd, overmorgen sta ik op de latten en denk ik gene moment meer aan de gement. Fijn te lezen hoe het met jullie gaat en voor Kelly nog een gelukkige verjaardag, wel te laat maar beter dan nooit. Ik zal er morgenmiddag ene op drinken want dan gaan met het team economie op de bommel. Tot na mijn verlof, dan laat ik wel horen hoe het geweest is.
    Groetjes

• 10 Februari 2011 - 10:00

Een Collega :

hallo daar , fijn te horen dat alles zo vlot blijft gaan en dat de reisverslagen toch altijd spannend zijn . het belangrijkste is dat het goed gaat met u twee en je blijft genieten van deze reis . het is normaal dat je het thuisfront mist zou maar erg zijn als het niet zo was . maar aan alles komt een eind dus geniet gewoon . ik doe het in ieder geval (0: ps : wacht op wat meer foto's !!! grt