groen, groener, groenst part two - Reisverslag uit Vientiane, Laos van dokel - WaarBenJij.nu groen, groener, groenst part two - Reisverslag uit Vientiane, Laos van dokel - WaarBenJij.nu

groen, groener, groenst part two

Door: dokel

Blijf op de hoogte en volg dokel

06 Februari 2011 | Laos, Vientiane

hoi hoi,

Ontbijtje net achter de kiezen, over een half uurtje vertrekken we richting jungle.
Nog even tijd dus om ons verhaal van gisteren hier en daar wat aan te vullen.
we hadden het dus al over een plaatselijk festival. De locals hier vierden twee dagen lang het feest van de Black Thai. Gisteren was de laatste dag daarvan, dus wij op ons fietsje daar naar toe. Ongelooflijk, echt ongelooflijk. Heel het dorp en omgeving leek wel daar te zijn en het feest leek vooral gepaard te gaan met veel voedsel, drank, muziek en dans.
We waren rond half vier smiddags daar en de meesten, ja zelfs de vrouwen waren al zo zat als honderd beren. Iedereen, dus man, vrouw en kind drinkt hier Beer Lao, het nationale bier. Er werden daar volksspelletjes gedaan waarbij de vrouwen met een soort slinger naar de mannen gooien die die dan moeten proberen vangen. Als dat niet lukt, moeten ze een glas beer lao ad fundum drinken. Dus dat stond daar allemaal op een rijstveld, in traditionele kledij onder 30 graden in de zon beer lao te zuipen. Kan je je het voorstellen? En plezier dat ze hadden!
Veel mensen die blijkbaar niet veel falangs zagen en die dus maar al te graag een babbelke ( of een poging daartoe) wilden doen.
Na een uur of twee zijn we terug op de fiets gesprongen en over een dirt road verder gereden naar de Ban Nam Dee watervallen. Onderweg kwamen we daarbij door verschillende plattelandsdorpen waar de varkens en kippen los tussen de mensen liepen, waar ze traditioneel aan het werk waren (bamboo vlechten,...).
Op een gegeven moment kwamen we dan in het dorp Ban Nam Dee, een dorp van de Lenten-stam, waar de vrouwen bamboo tot pulp malen en hier dan papier van maken. Dat hebben we allemaal kunnen zien. Was echt super!
We hebben ook prachtige fotos gemaakt trouwens.
Toen we savonds terug waren, zijn we op de plaatselijke avondmarkt gaan eten. Spotgoedkoop hier. Voor een hele kom rijstnoedels met vis en kokos betaal je 1 euro. Voor gebakken banaan betaal je 0.1 euro per stuk. Ons ontbijt net kostte nog geen 2 euro de man voor thee, baguette, boter, confituur en scrambled eggs met tomaat en ui.
Gister op de avondmarkt kwamen we trouwens bij een oud Akha-vrouwtje waar Kel een armbandje kocht. Toen ze betaald had, haalde dat vrouwtje iets onder haar trui vandaan en murmelde iets onverstaanbaars. Kel dacht dat ze vroeg of ze een plastic zakje moest, maar toen liet ze het nog es zien en bleek dat het om opium ging. Dat aanbod hebben we toch maar vriendelijk afgeslagen.
O ja, de titel groen, groener, groenst slaat op de omgeving hier. Luang Nam Tha ligt in het nationaal Park Nam Ha tussen prachtige junglebossen en bloeiende rijstvelden. Fenomenaal. Het is hier wel heel koud smorgens en savonds. Nu bijvoorbeeld (8 u smorgens) hebben we allebei een lange broek en dikke fleece aan, terwijl het hier overdag makkelijk 30 graden haalt.
Zo nu gaan we stillekes aan naar onze tuktuk die ons naar de jungle zal brengen.

Tot straks!

• 06 Februari 2011 - 08:25

Renate:

Altijd tof om zo te lezen wat jullie daar allemaal beleven. zijn we precies toch beetje mee op vakantie :-)

• 06 Februari 2011 - 09:06

Mama:

Moet voor jullie een geweldige ervaring zijn. Heel fijn om die verhalen te lezen. Kijk er altijd naar uit.

• 06 Februari 2011 - 13:53

Een Collega:

ja echt tof wat ge daar allemaal ziet .
    blij dat ze zo vriendelijk zijn dan is het eens zo fijn . wacht al in spanning op het volgend reisverslag . grt en veel fun met u twee

• 06 Februari 2011 - 23:06

Erika En Nico:

Helaba engelke,
    Het gaat jullie blijkbaar goed af daarginder :-) Het klinkt allemaal zo avontuurlijk en en voor ons oh zo onwezenlijk. Iedere dag lijkt wel onvergetelijk. Geniet er dus van met volle teugen! Ons weekendverhaal is net ietsiepietsie minder avontuurlijk. Wij zijn vandaag naar het afscheidsfeestje van Sylvain in Stokkem geweest. Het was leuk jammer dat je er niet bij was. Het is hier nu middernacht, wij liggen lekker in bed, maar zonder muskietennet met een glaasje wijn ;-)
    Dikke knuf, tot de volgende.