Zon, zee en strand - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van dokel - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van dokel - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand

Door: dokel

Blijf op de hoogte en volg dokel

06 Maart 2011 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hallo iedereen!

Hier weer een berichtje van ons uit het verre Cambodja! We zitten sinds eergisteren, vrijdag, in Sihanoukville, een stadje aan de zuidkust, eigenlijk de enige kust in Cambodja.
We hadden een leuke tip voor een guesthouse gekregen van Kevin en Amber, die we maar meteen hebben opgevolgd. We zitten nu eigenlijk vlak aan een van de stranden hier. Toen we aankwamen regende het hier pijpestelen. Moet weer lukken natuurlijk... Maar we hebben dan maar van het slechte weer geprofiteerd om de plaatselijke overdekte markt te bezoeken. Goeie voorraad wierook ingeslagen en wederom kunnen genieten van de geuren en zichten op levende en minder levende vis en vlees, in alle soorten en maten, geuren en kleuren. En dat mag je heel letterlijk nemen!
Gisteren was het weer dan opnieuw schitterend met een stralende zon, en dus hebben we een dagje relaxed aan het strand. Hier waren we nog maar net of er kwamen al van alle kanten dames en kinderen aanlopen die van alles en nog wat wilden verkopen. Kel heeft haar benen laten epileren op een wel zeer originele manier, namelijk met nylondraad en babypoeder. We zullen niet in detail treden, maar het werkt dus echt! En domi heeft genoten van een manicure...
We werden echter ook geconfronteerd met de minder mooie kant van Cambodja. Net zoals in Phnom Penh teelt ook hier in Sihanoukville het sextoerisme welig wegens de extreme armoede. Echt niet fraai. Overal zie je westerse mannen, alleen of in groep, die zich ophouden met lokale dames, jonge meisjes of zelfs jongetjes. Onze maag draait zich om bij het zien van deze zaken, maar je kunt er gewoon niks aan doen. Het ergste is dat dit hier blijkbaar al ingebakken zit in de cultuur en jonge kinderen met veel lef hiervan ook nog eens willen profiteren. Zo werd Kel op het strand lastiggevallen door drie jonge meisjes van een jaar of negen die fruit probeerden te verkopen. Maar je kan hier als toerist, ook al zou je nog zo graag willen, onmogelijk alles van iedereen kopen. Er wordt namelijk aan alle kanten aan je getrokken en gesleurd, bij momenten lijk je wel een melkkoe. We snappen dit ook wel gezien de mensen hier echt wel heel arm zijn en ons hart bloedt vaak als we hier bepaalde zaken zien zoals kleine kinderen die tussen het vuilnis lopen te zoeken, bedelaars zonder ledematen,... Maar we kunnen gewoon niet iedereen helpen. Enfin, een van die meisjes werd dus echt opdringerig en begon vals te worden. Op een gegeven moment begon ze zelfs te dreigen dat ze naar de politie zou gaan om hen te vertellen dat wij haar 'pijn" gedaan zouden hebben. Gelukkig zat er naast ons op dat moment een Frans stel waarvan de vrouw eigenlijk Cambodjaanse was en vloeiend Khmer sprak. Zij had alles gezien en is toen uit zichzelf naar dat kind gegaan en heeft iets tegen haar gezegd waardoor ze afdroop. Maar een leuke ervaring is dat uiteraard niet. Vooral niet voor Kel die op dat moment even alleen was. Anyways, voor de rest was het nog een hele leuke dag en hebben we voor vandaag nog een boottrip geboekt naar drie eilanden hier voor de kust. Dat was echt prachtig! Hagelwitte stranden omzoomd door palmen en een azuurblauwe zee die gewoon warm was. Zalig!
Morgen gaan we met de bus naar Kompong Chhnang, een drijvend dorp zo'n 80 km van Phnom Penh. We moeten dus weer helemaal die richting uit. Stom he, maar er is gewoon geen weg die het zuiden met het noorden rechtstreeks verbindt. Je moet steeds passeren via Phnom Penh.
Zo, tot gauw en veel liefs van ons!

• 06 Maart 2011 - 21:01

Papa:

tja das natuurlijk nie leuk als er zoiets gebeurt,en je kan inderdaad niets aan die mensen hun situatie veranderen.wees toch nog maar voorzichtig. groetjes

• 06 Maart 2011 - 22:12

Mama:

Das effe schrikken denk ik. Nog een geluk dat die mensen in de buurt waren. Alee weer een lange trip voor de boeg. Blijf welvoorzichtig hé.
    Lieve groetjes

• 07 Maart 2011 - 07:32

Renate:

Dat zijn inderdaad wel minder leuke momenten maar wel realiteit daar.
    Trouwens kel die ontharingen met nylondraad gebruiken ze ook in noord-afrika. Youtube maar eens als je thuis bent, dan kan je veel tutorials ervan vinden. Het is inderdaad wel een speciale methode en wij hier als westerse vrouwen maar naar de kruidvat en de schoonheidspecialiste rennen :)