Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van dokel - WaarBenJij.nu Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van dokel - WaarBenJij.nu

Sevilla

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg dokel

01 Juni 2014 | Spanje, Sevilla

Zondagochtend om 8.00 u vertrokken en om 10.30 u gearriveerd bij de luchthaven van Sevilla, waar onze vanuit België bij Avis gereserveerde huurwagen al stond te wachten. Een witte VW-Golf, zalig wagentje!
Bij het ophalen van de wagen kon ik al meteen mijn beste Spaans bovenhalen: een lelijke kras op de linkerbuitenspiegel stond niet opgenomen in ons contract. "Buenos dias, Señora". "Tenemos un pequeno problema con el coche..." "Ah si?... en dan een waterval aan onverstaanbaar Spaans. "euhm, en Inglés?" "no, pero..... en opnieuw een hele waterval. Uiteindelijk zijn we der uit geraakt met ons Spanglish en konden we vertrekken. GPSje op en naar het Novotel Sevilla. Men had ons van tevoren gewaarschuwd om zoveel mogelijk met de wagen uit de stadscentra te blijven wegens veel te druk en veel te smalle straatjes. Vandaar het Novotel aan de rand, met zwembad en eigen parkeergarage en... vlakbij een metrohalte. Ideaal dus.
Na onze bagage te hebben uitgeladen en ons even wat verfrist te hebben, hebben we een stadswandeling gemaakt. Sevilla is echt een prachtige stad met een erg boeiende geschiedenis. Eeuwenlange overheersing door de Moren en nadien overgave aan de katholieken hebben een heel eigen patrimonium nagelaten. Een moskee die nu dienst doet als kathedraal, een minaret die nu een klokkentoren is... en niet te vergeten: het Alcazar. Maar daarover morgen meer. Op de helft van onze wandeling hadden we nood aan verkoeling en hebben we per toeval en met ontzettend veel geluk een zalig terrasje gevonden langs de rivier de Guadalquivir. Voor diegenen die nog moeten gaan: echt een aanrader: het ligt echt langs de rivier op de kade tussen de Puente de San Telmo en de Puente de Isabel II. Lekkere loungemuziek, loungezeteltjes, prachtig uitzicht, superrelaxte vibe, mooie mensen en vooral superlekkere mojito's voor geen geld!
Daarna onze wandeling door de stad verdergezet. Heel wat kilometers gemaakt, maar het was echt de moeite. Sevilla is echt ontzettend mooi. Het moet weer lukken, maar net deze dag was er een groot stierengevecht gepland in de arena van Sevilla. Dit hoort echt tot de Andalusische cultuur en kan dan ook op veel belangstelling rekenen van de regionale bevolking. De toreadors worden er nog echt als helden vereerd. Even hebben we op het punt gestaan om te gaan kijken. Niet omdat we willen zien hoe een stier brutaal afgemaakt wordt, maar wel omdat het een heus cultuuronderdeel is en het eigenlijk gaat om een duel tussen man en stier, waarbij alles draait om eergevoel. Echter, in Noord-Spanje zijn stierengevechten al verboden en bovendien zijn we principieel ook wel tegen deze activiteit. Dus hebben we wijselijk besloten om het te houden bij een tochtje rond de arena en de Plaza de toros. Het doet toch wel raar om te zien dat er in het ronde gebouw verschillende poorten zijn waarlangs de beesten naar binnen worden geleid. Je kan echt het hooi en de stieren zelf ruiken. Zeer vreemd als je weet dat dit deze beesten hun laatste plaats is. Alhoewel, eigenlijk is er geen verschil met ons verpakt biefstukske van den Delhaize hoor...